امنیت اطلاعات

جلوگیری از هک شدن اینستاگرام؛ 7 نکته مهم که باید بدانید

جلوگیری از هک شدن اینستاگرام: در دنیای امروزی که رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و انتشار محتوا شناخته می‌شوند، امنیت حساب‌های اینترنتی، به ویژه اکانت‌های اجتماعی، امری اساسی و حیاتی است. بین همه این پلتفرم‌ها، اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین رسانه‌های اجتماعی، مورد توجه خاصی قرار گرفته است. با افزایش تعداد کاربران، نگرانی‌های امنیتی نیز افزایش یافته و تبدیل به یکی از مسائل مهم برای کاربران اینستاگرام شده است. از این رو، در این مقاله، به بررسی و ارائه راهکارهای پیشرفته برای جلوگیری از هک شدن حساب‌های اینستاگرام خواهیم پرداخت، تا کاربران بتوانند با اطمینان بیشتری از این پلتفرم استفاده کنند و از امنیت حساب خود مطمئن شوند.

1- از احراز هویت دو مرحله ای (2FA) استفاده کنید

مهمترین کاری که باید برای حفاظت از حساب کاربریتان انجام دهید، فعالسازی احراز هویت دومرحله ای است. روش اصلی هکرها برای نفوذ به حساب کاربری شما، تشخیص پسورد شما (چه با روش های مهندسی اجتماعی و چه با استفاده از ابزارهای Password Cracker یا امتحان پسوردهای احتمالی مختلف روی اکانت شما) است.

با فعالسازی احراز هویت دومرحله ای، شما می‌بایست برای هربار لاگین کردن بعد از وارد کردن صحیح پسورد، یک کد که به شماره موبایل یا ایمیل شما ارسال می‌شود را جهت احرازهویت وارد کنید؛ در غیر این صورت اینستاگرام اجازه دسترسی به اکانت شما را نخواهد داد. با این روش، هکر در صورتی که پسورد شما را به درستی کشف کند، باید این کد احراز هویت را نیز وارد کند، که مسلماً این موضوع می‌تواند یک نقطه بن بست هنگام نفوذ تلقی شود.

برای فعالسازی این قابلیت، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

فعالسازی تأیید دو مرحله‌ای اینستاگرام

با ادامه مراحل تا انتها، احراز هویت دو مرحله ای برای شما فعال خواهد شد.

2- از پسورد قوی و پیچیده استفاده کنید

همانطور که گفتیم، روش اصلی هکرها برای نفوذ به حساب کاربری شما، تشخیص پسورد شماست. پس در نظر داشته باشید که یک پسورد پر قدرت برای حساب کاربری خود تعریف کنید که ترکیبی از حروف، اعداد و علامت هاست و حداقل از 8 کاراکتر استفاده کنید. هنگام تنظیم پسورد، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

نکتهمثال
از پسوردهای رایج و قابل حدس استفاده نکنید.Aa123465@
qwerty1234
از الگوهای رایج برای تنظیم پسورد استفاده نکنید.
استفاده از @ به جای حرف a و علامت تعجب به جای حرف i و موارد مشابه، یک الگوی کاملا قابل حدس است.
Ahm@d123
از نام خود، نام شخصیت مورد علاقه، نام مستعار و هرگونه اطلاعات قابل حدس زدن دیگر استفاده نکنید.Seyyed1224
از پسورد استفاده شده در دیگر اکانت‌های خود استفاده نکنید و برای حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از یک پسورد مجزا استفاده کنید. تا در صورت لو رفتن پسورد، دیگر حساب‌های شما در امان باشند.
از ترکیبی از حروف، اعداد و علامت‌های کاملا رندوم استفاده کنید. در صورت نیاز، میتوانید از ابزارهای سازنده پسورد استفاده کنید.U1v.e)WKS8^}Jeb3

بهترین وبسایت‌های پسورد ساز:

3- برای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام، پسورد خود را عوض کنید

پسورد خود را هر چند وقت یک بار عوض کنید، مخصوصا زمانی که حس می‌کنید فعالیت مشکوکی روی حساب کاربری شما شکل گرفته است.

4- مراقب حملات فیشینگ باشید

حتی اگر از قوی ترین پسوردها استفاده کنید، حملات فیشینگ همچنان می‌توانند شما را به دام بیندازند. در این نوع حملات، مهاجمان با استفاده از تکنیک‌های متنوعی از جمله ارسال ایمیل‌های متقلب، پیام‌های متنی، یا صفحات وب جعلی، سعی در تقلید از نهادها یا سرویس‌های قابل اعتماد می‌کنند تا کاربران را به ارائه اطلاعات حساس خود مانند نام کاربری، رمز عبور، اطلاعات بانکی و موارد مشابه ترغیب کنند. معمولاً این پیام‌ها و صفحات جعلی به طور واقعی به نظر می‌رسند و از کاربران می‌خواهند تا برای حل مشکلات مزعوم یا برای دریافت جوایزی جذاب، اطلاعات حساس خود را وارد کنند. اگر کاربر به این تقلب‌ها پاسخ دهد، ممکن است اطلاعات حساسش در اختیار مهاجمان قرار گیرد و در نتیجه امنیت حساب کاربری‌اش به خطر بیفتد.

برای جلوگیری از به دام افتادن در این حملات، مراقب لینک‌هایی که برایتان ارسال می‌شوند باشید و هر لینکی را باز نکنید. هنگام ورود به حساب کاربری خود، حتما نام دامنه صفحه را چک کنید که دامنه رسمی اینستاگرام باشد (instagram.com). همچنین درنظر داشته باشید که اینستاگرام هیچ وقت پسورد و اطلاعات کاربری شما را از طریق ایمیل یا پیامک درخواست نمی‌کند. اگر چنین درخواستی را مشاهده کردید، صرفا آن را نادیده بگیرید.

بیشتر بخوانید:

5- از برنامه های شخص ثالث استفاده نکنید (افزایش فالوور، خرید لایک و ….)

برنامه‌های بسیاری وجود دارند که با لاگین شدن به حساب کاربری شما، اقداماتی مانند افزایش فالوور، بررسی فالو بک و …. را انجام می‌دهند. استفاده از این برنامه‌ها از نظر امنیتی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. به این علت که اکثر این ‌برنامه‌ها برای مشاهده اطلاعات اکانت شما، نیاز به لاگین دارند که این کار امنیت پسورد و اطلاعات شما را به خطر می‌اندازد.

همین حالا می‌توانید از بخش زیر، مشاهده کنید که چه برنامه‌هایی در حال حاضر به حساب کاربری شما دسترسی دارند، و آنها را حذف کنید:

مشاهده برنامه‌های شخص ثالث فعال در اینستاگرام

6- هنگام لاگین، از وای فای های عمومی استفاده نکنید

شبکه های Wi-Fi عمومی می توانند نا امن و مستعد رهگیری اطلاعات توسط هکرها باشند. از ورود به حساب اینستاگرام خود در شبکه های عمومی خودداری کنید، به خصوص اگر اطلاعات حساسی مانند رمز عبور را وارد می کنید.

7- از برنامه‌های افزایش امنیت و آنتی ویروس استفاده کنید

اگر نگران امنیت اطلاعات حساب خود هستید، استفاده از برنامه‌های آنتی ویرس و آنتی تروجان می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. این برنامه‌ها عموما اپلیکیشن‌های شما را بررسی می‌کنند و وجود برنامه‌های مخرب را به شما اطلاع می‌دهند. همچنین لینک‌هایی که باز می‌کنید را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از امنیت آنها مطمئن شوند. در پایان، لیستی از این برنامه‌ها را برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS می‌توانید مشاهده کنید:

در این مطلب، به بررسی روش‌های پیشرفته برای جلوگیری از هک شدن حساب‌های اینستاگرام پرداختیم. امنیت حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه در مورد اینستاگرام که یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های اجتماعی است. در این راستا، اجرای دو فاکتور احراز هویت، استفاده از رمز عبور قوی، از پیش‌بینی‌های رایج و حفاظت از اطلاعات حساب کاربری عبور می‌کند. همچنین، آگاهی از تکنیک‌های فیشینگ و ارتقاء مهارت‌های تشخیص تقلب در ارتباط با پیام‌های مشکوک، نقطه کلیدی دیگری در افزایش امنیت حساب اینستاگرام است. با اجرای این تدابیر، کاربران می‌توانند از امنیت حساب‌های خود اطمینان حاصل کرده و از خطر هک شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و برای اطلاع از اخبار و مطالب روز، ما را در صفحه اینستاگرام با آی‌دی @geekopir دنبال کنید.

مهدی خوانساری

از سال 1394 به کدنویسی علاقه مند شدم و بعد از تلاش های فراوان، تونستم اولین نرم افزارم رو بعد از یک سال توسعه بدم، و به دنبالش چند ده سایت، اپلیکیشن و بازی دیگه. در حال حاضر تمام تلاشم این هست که بهترین محتوا و مفیدترین تجربیاتی که دارم رو در وبسایت گیکاپ به شما ارائه بدم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا